Tuesday, 1 May 2018

Digitale postzegels printen met een Dymo Labelwriter blijft gevoelig voor veiligheidsinstellingen van browsers

In oktober 2017 beschreef ik het gedoe om via de website van Post.nl digitale postzegels te printen op een Dymo Labelwriter 450 Turbo die door niet website niet gezien wordt. Het euvel viel te verhelpen door via de testpagina https://localhost:41951/DYMO/DLS/Printing/Check het veiligheidscertificaat van de browser aan te passen.
Browserontwikkelaars zitten niet stil en voor de gebruikers van Chrome trad recent opnieuw het euvel op dat geen postzegels konden worden geprint. Zelfde verhaal: de site vond de labelwriter niet terwijl deze vanuit de eigen Dymo-software prima aan te spreken is en netjes etiketten produceert.
Helaas werkte nu de oude methode niet meer omdat Chrome 127.0.0.1 localhost niet meer wil weergeven, terwijl daar wel moet worden geconfigureerd. Wat nu weer?
Na wat zoeken blijkt de oplossing onder de motorkap van Chrome te vinden. Ga naar chrome://flags/ en zoek tussen de deels nog experimentele instellingen naar TLS 1.3. Zet deze op 'disabled', restart de browser, en zie daar: de labelwriter is weer toegankelijk vanaf de Post.nl site en postzegels kunnen weer geprint worden.








Op Windows machines is trouwens niet altijd standaard de icon van de DLS-service in de systemtray te vinden. Om die te activeren: start het bestand C:\Program Files (x86)\DYMO\DYMO Label Software\DYMO.DLS.Printing.Host.exe.







No comments:

Post a Comment