Tuesday 1 May 2018

Digitale postzegels printen met een Dymo Labelwriter blijft gevoelig voor veiligheidsinstellingen van browsers

In oktober 2017 beschreef ik het gedoe om via de website van Post.nl digitale postzegels te printen op een Dymo Labelwriter 450 Turbo die door niet website niet gezien wordt. Het euvel viel te verhelpen door via de testpagina https://localhost:41951/DYMO/DLS/Printing/Check het veiligheidscertificaat van de browser aan te passen.
Browserontwikkelaars zitten niet stil en voor de gebruikers van Chrome trad recent opnieuw het euvel op dat geen postzegels konden worden geprint. Zelfde verhaal: de site vond de labelwriter niet terwijl deze vanuit de eigen Dymo-software prima aan te spreken is en netjes etiketten produceert.
Helaas werkte nu de oude methode niet meer omdat Chrome 127.0.0.1 localhost niet meer wil weergeven, terwijl daar wel moet worden geconfigureerd. Wat nu weer?
Na wat zoeken blijkt de oplossing onder de motorkap van Chrome te vinden. Ga naar chrome://flags/ en zoek tussen de deels nog experimentele instellingen naar TLS 1.3. Zet deze op 'disabled', restart de browser, en zie daar: de labelwriter is weer toegankelijk vanaf de Post.nl site en postzegels kunnen weer geprint worden.








Op Windows machines is trouwens niet altijd standaard de icon van de DLS-service in de systemtray te vinden. Om die te activeren: start het bestand C:\Program Files (x86)\DYMO\DYMO Label Software\DYMO.DLS.Printing.Host.exe.







2 comments:

  1. Beste Ruut, het is inmiddels Windows 11 bij mij, met Windows 10 deed mijn 450 het maar helaas nu niet meer. Aangezien je een ervaren oplosser blijkt te zijn is mijn vraag: heb je voor Windows 11 ook al dit probleem weten te tackelen?
    Gr. Ewout Stoutjesdijk

    ReplyDelete
  2. Beste Ruut, het is gelukt door Dymo Connect versie 1.3.2.18 te installeren. Bij opstarten van de labelprintersoftware krijg ik de melding dat er een nieuwe softwareversie beschikbaar is (1.4.2.82) maar als ik deze installeer doet de postzegel het dus weer niet. Alles gedeïnstalleerd, opnieuw 1.3.2.18 geïnstalleerd en joepie, het werkt weer!!!
    Gr. Ewout Stoutjesdijk

    ReplyDelete