Wednesday, 11 October 2017

PostNL ziet geen DYMO Labelwriter 450 Turbo, wat nu?

Voor kleine webwinkels is gebruik van de digitale postzegelservice van PostNL een uitkomst, mits deze werkt natuurlijk. En daar schort het nogal eens aan. Een Google Search geeft een beeld van een kleine 10 jaar gedoe. Korte samenvatting van de oplossingen: zorg voor de nieuwste Dymo software en zet de printer aan en uit. Tsja, daar sta je dan met prima drivers, een werkende printer die prachtige etiketten print, maar zodra er een postzegel moet komen steevast roept dat de Labelwriter niet gevonden wordt.
Dymo LabelWriter 450 Turbo
Met wat zoeken blijkt dat het euvel zit in de interactie tussen de Dymo Label Webservice die vanaf versie 8.5.3 (Win) standaard met de software voor de printer wordt geïnstalleerd en de veiligheidsinstellingen van de gebruikte browser, waarbij je helaas met de browserinstellingen niet zomaar tot een oplossing komt. Om te checken of e.e.a. goed zou moeten functioneren kunnen de volgende stappen doorlopen worden:

  • Klik het icoontje van de Labelwriter software in de systemtray aan;
  • Kies de optie diagnose.  

Als het goed is verschijnt een pop-up met de mogelijkheid om een testpagina in de browser te openen om het SSL-veiligheidscertificaat te testen. Hier op een Mac, maar gelijk op Win:


De testpagina zal aangeven dat het veiligheidscertificaat op 127.0.0.1 niet goed is geconfigureerd als de webservice verhindert dat de PostNL digitale postzegelsite de printer aanstuurt. Dat is handmatig te corrigeren, door de on-screen aanwijzingen te volgen. Na deze ingreep levert het hernieuwd aanroepen van de testpagina met adres https://localhost:41951/DYMO/DLS/Printing/Check het volgende beeld en kunnen weer postzegels geprint worden!






41 comments:

  1. Met Dymo 400 zelfde problemen onder windows 10. Dymo adviseert DLSSetup.8.5.4..exe uit te voeren. Daarna werkt het weer maar alleen als de PC niet uit is geweest, anders moet de installatie opnieuw worden uitgevoerd.

    ReplyDelete
  2. Thanks for a very interesting blog. What else may I get that kind of info written in such a perfect approach? I’ve a undertaking that I am simply now operating on, and I have been at the look out for such info.
    drukarki 3d

    ReplyDelete
  3. Ik heb het zelfde probleem met mijn dymo 450. Kan geen digitale postzegels meer printen.Ik krijg te zien:
    Error code: SSL_ERROR_RX_MALFORMED_SERVER_HELLO

    Kunt u mij helpen?

    ReplyDelete
  4. Top! Eindelijk opgelost. De diagnose werkt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ook hier gelukt dankzij deze blog. Dankjewel!

      Delete
  5. no0g steeds niet na dat pc uit is geweest werkt het weer niet

    ReplyDelete
  6. van wanhoop om deze software volledig overgestapt op DHL, ook voor de brievenbuspost. Nu, ruim een jaar later, moet ik toch weer iets met PostNL versturen en ja hoor, de software is nog steeds volkomen waardeloos. Op naar het Postkantoor... oh nee, die zijn er niet meer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niet helemaal waar.. Er zijn tegenwoordig enorm veel servicepunten van PostNL, iedere Bruna en Primera bijvoorbeeld..

      Delete
  7. Dankjewel! Eindelijk iets dat werkt!

    ReplyDelete
  8. Op een MAC kun je de browser OPERA gebruiken. Dan wordt de labelWriter wel herkend :)

    ReplyDelete
  9. gedeeltelijk herkenbaar. Alleen krijg ik geen foutmelding en wordt het label niet afgedrukt. Saldo is wel afgeschreven. ik heb in het verleden wel de labelprinter in mijn netwerk gehad maar nu niet meer. komt het label nu uit een niet bestaande netwerkprinter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik had gewoon eerst je advies moeten opvolgen. Mijn printer werkt weer! Thanks

      Delete
  10. het euvel bestaat nog steeds. Ik open nu Firefox en daarin gaat t prima :)

    ReplyDelete
  11. Goedenavond.

    Ik kan dus ook geen postzegels meer printen omdat digitalen postzegen mijn labelwriter niet herkent.

    ik begrijp helaas uw uitleg niet.

    wat bedoeld u met...
    ''Klik het icoontje van de Labelwriter software in de systemtray aan'' Werkt dit op een macbook ook?

    want als ik op het icoontje klik opent de labelwriter software. Is dat de bedoeling?

    vervolgens kan ik nergens de optie Diagnose vinden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iemand een opliossing voor mac

      Delete
    2. Hallo Pierre,
      U moet de software opnieuw installeren of via configuratiescherm Dymo laten wijzigen.
      Als installatie opstart de optie Webservice aanvinken, deze geeft dan na installatie een icoon in de tray onder, daar kunt u op drukken en diagnose klikken.
      Bij mij werkte daarna de postzegels afdrukken weer.
      Succes

      Delete
  12. De oplossing die bij mij werkte is de volgende.

    Ga met verkenner naar de map 'C:\Program Files (x86)\DYMO\DYMO Label Software' en open daar het bestand DYMO.DLS.Printing.Host.exe Er wordt nu een programma opgestart. Klik het nieuwe icoontje van de Labelwriter software in de systemtray aan en klik vervolgens op Configureren en vink 'Een poort gebruiken' aan. Herhaal de stap om op het icoontje te klikken en selecteer nu de optie diagnose. Dit werkt bij mij perfect (na lang zoeken/deinstalleren installeren register veranderen ed) Ik moet dit wel elke keer uitvoeren als ik een digitale postzegel wil printen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Super, het werkt!

      Delete
    2. Geweldig ! Eindelijk iemand gevonden die het probleem wist op te lossen... PostNL moet zich schamen niet zelf met deze oplossing te komen en net te doen alsof ik de eerste ben met dit probleem en ons vervolgens 'het bos in stuurt'

      Delete
    3. Top, werkt weer THX

      Delete
  13. Geweldig. Eindelijk een eenvoudige oplossing die werkt!

    ReplyDelete
  14. Heeft iemand een oplossing voor Mac os

    PostNL vind ook hier de labelwfiter niet

    Safari en Firefox werken niet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ondervond dat de software versie van Dymo verouderd was. Na installatie van de update herkende postnl de labelprinter wel.

      Delete
  15. https://support.inventorylab.com/hc/en-us/articles/360003638054-My-DYMO-Icon-Has-Disappeared

    ReplyDelete
  16. Na een nieuwe Windows 10 installatie wilde ik uiteraard ook mijn Dymo Labelprinter 450 weer in gebruik nemen om digitale postzegels te kunnen printen.

    Hiertoe heb ik allereerst de meest recente versie (8.7.3) van het programma gedownload via http://www.dymo.com/nl-NL/dymo-label-software-v873-windows--1006#

    Na installatie werkte mijn labelprinter keurig maar helaas kon ik geen digitale postzegel afdrukken vanaf de PostNL website.

    Gelukkig kwam ik op deze site de oplossing tegen die voor mij goed werkt en ook na een herstart of het afsluiten van de computer blijft functioneren.

    Ga naar de map 'C:\Program Files (x86)\DYMO\DYMO Label Software'

    Ga naar het bestand 'DYMO.DLS.Printing.Host.exe' en dubbelklik hierop. Let op! Dit bestand kon ik niet vinden in een oudere versie van de Dymo Label software. Zorg er dus voor dat je de meest recente versie gebruikt!

    Dit programma installeert zich rechtsonder in beeld in de 'Systemtray' (bereikbaar via het ^ teken). Selecteer daar aansluitend het Dymo pictogram en klik op 'Configureren'.

    Plaats een vinkje in het vakje bij 'Eén poort gebruiken' en controleer of daarnaast de getallenreeks 41951 zichtbaar is. Klik daarna op 'OK'

    Hierna zou het printen van een postzegel vlekkeloos dienen te werken.

    Succes!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb de software net geinstalleerd dus verser kan niet, maar ik kan dat bestand dus niet vinden.

      Delete
    2. Werkt perfect, bedankt!

      Delete
    3. ^Dit werkt dus. Het grootste deel van de oplossing wordt nu ook teruggemaild door de klantenservice van postNL, maar daarbij missen ook weer essentiële instructies. Waarom kunnen die bedrijven nou zo moeilijk goed werk leveren?

      Delete
    4. Bij mij werkt deze oplossing helaas niet. Heb de webservice geconfigureerd zoals je zei.

      Delete
  17. Hallo
    Helaas hier ook vaak gedoe met de printer, ik heb nu de labelwriter wirelss sinds kort en even printte hij via de usb aansluiting. Vandaag haalde ik de usb eruit en wat later deed ik hem er weer in en je raadt het al, print geen postzegels meer, etiketten wel. Ik heb bovenstaande tips gelezen en toegepast, helaas geen succes. Iemand een tip?

    ReplyDelete
  18. Dank voor de blog het werkt (weer)!

    ReplyDelete
  19. Sinds een recente update van Dymo (Oktober 2021) wordt de printer wederom niet gevonden via de website van PostNL. Bovenstaande oplossing via systemtray -> configureren al geprobeerd maar geen resultaat.

    Iemand een oplossing?

    ReplyDelete
  20. Uninstall de 1.4.2 en instaleer de 1.3.2.18 van deze site: https://www.dymo.com/compatibility-chart.html. Bij mij werkte de Dymo 450 printer daarna weer.

    ReplyDelete
  21. Eindelijk iets wat bij mij werkte.
    Win 7 en Dymo 400

    Oplossing (aangeleverd door Dymo Nederland):

    Sluit de DYMO Label Software
    Haal beide stekkers uit de achterkant van uw Dymo LabelWriter (nog niet terug steken)
    Houd op het toetsenbord de “Windows” knop ingedrukt en druk op de letter “R”
    Het venster “Uitvoeren” komt tevoorschijn
    Kopieer en plak het volgende in het venster: %UserProfile%/AppData/Local en klik op OK
    Verwijder de mappen “Dymo” en “Sanford,_L.P”
    Verwijder alle Dymo printers bij Configuratiescherm -> Apparaten en Printers
    Verwijder Dymo Label Software compleet van de computer via het Configuratiescherm
    Houd op het toetsenbord de “Windows” knop ingedrukt en druk op de letter ” R “
    Het venster “Uitvoeren” komt tevoorschijn en daar toetst u in: “regedit”
    Ga naar: “HKEY_CURRENT_USER” -> “Software” -> en verwijder de hele map DYMO
    Vervolgens “HKEY_LOCAL_MACHINE” -> “Software” -> en verwijder de hele map DYMO
    Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Printers en verwijder de DYMO printer die u gebruikt
    Als er meerdere DYMO printers staan, verwijder ze allemaal
    Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Monitors en verwijder alle mappen die beginnen met DYMO
    Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows NT x86\Drivers\Version-3 en verwijder de printer die u gebruikt
    Het kan zijn dat je in stap 16 i.p.v. “Windows NT x86” moet klikken op de map “Windows 64”
    Als er meerdere DYMO printers staan, verwijder ze allemaal
    Start de computer opnieuw op (belangrijk!)
    Download de nieuwste versie van Dymo Label Software
    Start de installatie door er met je rechter muisknop op te klikken en “Openen als administrator” te kiezen
    Aan het einde van de installatie sluit u de LabelWriter rechtstreeks aan op de computer
    Wacht u tot de drivers succesvol geïnstalleerd zijn
    Start de DYMO Label Software
    Werkt de software nog steeds niet? Ontkoppel dan de DYMO LabelWriter, voer stap 7 + 18 uit en sluit de DYMO LabelWriteraan op een USB poort aan de achterkant. Dus niet aan de voorkant of via een USB HUB.




    ReplyDelete
  22. Aanvulling.
    Helaas bovenstaande oplossing werkte (na herstart PC) toch niet.
    Wat nu?
    FireFox - Nieuw privévenster misschien?
    Ja, dat werkte ook na herstart PC!
    Of mijn vorige bijdrage toch eerst moet worden uitgevoerd weet ik niet.
    Maar ik zou dan eerst deze oplossing proberen.

    ReplyDelete
  23. Het verwijderen van de 1.4.2 en instaleer de 1.3.2.18 van deze site: https://www.dymo.com/compatibility-chart.html.
    Daarna werkte de printer weer om postzegels te printen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perfect! Mijne doet het ook weer

      Delete
  24. De oplossing uit de originele post, werkte (met een kleine aanpassing) perfect met de nieuwste versie van dymo connect: 1.4.3.131.
    De aanpassing: je moet even handmatig naar de testpagina, want er is geen knopje meer voor in de windows driver.

    ReplyDelete
  25. Bij mij deed hetzelfde probleem zich voor: de PostNL website vond mijn LabelWriter 450 niet. Het lijkt nu opgelost! In Windows 11 als volgt: 1. open de map "Configuratiescherm\Hardware en geluiden\Apparaten en printers". 2. klik met de rechter muisknop op het icoon van de Dymo LabelWriter. 3. klik op "eigenschappen van printer" en daarna op tab "Poorten". 4. In mijn geval stond de LabelWriter niet op de juiste poort aangevinkt en was het nodig (in mijn geval) "USB001" als de juiste poort aan te vinken. 5. klik op "OK" . Sindsdien print hij gewoon weer alle postzegels.

    ReplyDelete
  26. https://www.youtube.com/watch?v=2askOGTsIBg
    Hierbij de complete uitleg om de Digitale postzegel weer werkend te krijgen.

    ReplyDelete