Sinds september vorig jaar beschikt de Hogeschool Utrecht in het kader van HUDuurzaamdoen onder andere over een aantal state-of-the-art e-bikes. Prachtige technologie, bedoeld om tussen de vestigingen heen en weer te reizen of stagebezoeken mee af te leggen. Alleen ... je ziet ze niet vaak op de weg, waarom eigenlijk niet? Tijd om er eens eentje wat uitvoeriger te testen met dank aan @svalenbreder.
Het zijn e-bikes, gebouwd door Smart / Mercedes Benz, modern ontwerp, drie versnellingen en voorzien van een open aandrijving: geen ketting, maar een onderhoudsarme carbon getande snaar. De broek blijft keurig schoon. Mijn exemplaar had nog zo weinig km op de teller dat de versnellingskabel nog even afgesteld moest worden om doorslaan van de trappers in de hoogste versnelling te vermijden. Fluitje van een cent, overigens. De electromotor, gemonteerd in het achterwiel is van BionX en heeft de aardigheid dat deze niet alleen als motor voor trapondersteuning werkt, maar tevens als generator waarmee remenergie of energie die uit afdalingssnelheid wordt opgewekt kan worden teruggeleverd aan de batterij.
Het zadel van de bike is voldoende hoog af te stellen, maar de stuurhoogte is gegeven, dus met lengtes boven de 1.85 m moet je wat zwaar op het stuur hangen. Er is voldoende stabiliteit voor losse handen, maar dat is natuurlijk niet de veiligste weg.... Verder ontbreekt een bagagevoorziening, dus een goede rugzak is een must als je wat mee wilt nemen. De eerste ervaring daarmee is overigens goed, geen natte rug tot dusverre.
Eerst nog maar even naar de techniek en het gebruiksgemak. De bediening van de e-bike gebeurt overzichtelijk vanaf een G2-console met verlicht lcd-display die in het midden van het stuur geklikt wordt. Plus en minknoppen maken het eenvoudig te schakelen tussen 4 ondersteuningsniveau's een neutrale stand en 4 opwekkingsniveau's voor de generator. Opwekkingsniveau 4 lijkt overigens alleen aan te bevelen bij héél steile afdalingen. Bij inschakelen van de e-bike gaat standaard de led-verlichting aan, maar door de aan/uit schakelaar op de G2 ongeveer 5 sec ingedrukt te houden, schakelt het licht uit, zodat je de batterij wat meer spaart.
De motor is rustig, geeft een licht tikkend geluid en zorgt vooral voor een acceleratie die uit de kunst is. Met een hoge ondersteuning de straffe tegenwind of een kanaalbrug trotseren gaat ronduit aangenaam. E-bikes zijn op grond van wettelijke eisen begrensd: de trapondersteuning valt weg bij 25 km/h. Bij de Smart e-bike betekent het dat je als vlotte fietser gemakkelijk tegen die grens zit en daarop reageert de bike niet soepel. Tussen 24 en 25 km/h merk je dat je rolweerstand abrupt toeneemt, iets waar je absoluut aan moet wennen. Het comfort van de bike zou ermee gediend zijn als deze snelheidsbegrenzer uitgezet kan worden.
De komende dagen maar eens zien wat de accu presteert, en hey, ik heb een usb-aansluiting ontdekt. Je kunt onderweg een beetje stroom in je smartphone leiden :-).
Het zijn e-bikes, gebouwd door Smart / Mercedes Benz, modern ontwerp, drie versnellingen en voorzien van een open aandrijving: geen ketting, maar een onderhoudsarme carbon getande snaar. De broek blijft keurig schoon. Mijn exemplaar had nog zo weinig km op de teller dat de versnellingskabel nog even afgesteld moest worden om doorslaan van de trappers in de hoogste versnelling te vermijden. Fluitje van een cent, overigens. De electromotor, gemonteerd in het achterwiel is van BionX en heeft de aardigheid dat deze niet alleen als motor voor trapondersteuning werkt, maar tevens als generator waarmee remenergie of energie die uit afdalingssnelheid wordt opgewekt kan worden teruggeleverd aan de batterij.
Het zadel van de bike is voldoende hoog af te stellen, maar de stuurhoogte is gegeven, dus met lengtes boven de 1.85 m moet je wat zwaar op het stuur hangen. Er is voldoende stabiliteit voor losse handen, maar dat is natuurlijk niet de veiligste weg.... Verder ontbreekt een bagagevoorziening, dus een goede rugzak is een must als je wat mee wilt nemen. De eerste ervaring daarmee is overigens goed, geen natte rug tot dusverre.
Eerst nog maar even naar de techniek en het gebruiksgemak. De bediening van de e-bike gebeurt overzichtelijk vanaf een G2-console met verlicht lcd-display die in het midden van het stuur geklikt wordt. Plus en minknoppen maken het eenvoudig te schakelen tussen 4 ondersteuningsniveau's een neutrale stand en 4 opwekkingsniveau's voor de generator. Opwekkingsniveau 4 lijkt overigens alleen aan te bevelen bij héél steile afdalingen. Bij inschakelen van de e-bike gaat standaard de led-verlichting aan, maar door de aan/uit schakelaar op de G2 ongeveer 5 sec ingedrukt te houden, schakelt het licht uit, zodat je de batterij wat meer spaart.
De motor is rustig, geeft een licht tikkend geluid en zorgt vooral voor een acceleratie die uit de kunst is. Met een hoge ondersteuning de straffe tegenwind of een kanaalbrug trotseren gaat ronduit aangenaam. E-bikes zijn op grond van wettelijke eisen begrensd: de trapondersteuning valt weg bij 25 km/h. Bij de Smart e-bike betekent het dat je als vlotte fietser gemakkelijk tegen die grens zit en daarop reageert de bike niet soepel. Tussen 24 en 25 km/h merk je dat je rolweerstand abrupt toeneemt, iets waar je absoluut aan moet wennen. Het comfort van de bike zou ermee gediend zijn als deze snelheidsbegrenzer uitgezet kan worden.
De komende dagen maar eens zien wat de accu presteert, en hey, ik heb een usb-aansluiting ontdekt. Je kunt onderweg een beetje stroom in je smartphone leiden :-).
No comments:
Post a Comment