Monday 10 June 2013

Smart e-bike van @huduurzaamdoen aan de tand gevoeld, deel 2

Na een week gebruik van de Smart e-bike van @HUduurzaamdoen vandaag weer volledig op spierkracht op pad. Tijd voor een korte terugblik. Een week, met in mijn geval zo'n 150 kilometer gebruik is voldoende voor een goed overzicht van de kracht en de zwakheden van de bike.



Een wat klamme rug vanochtend zonder rugzak geeft wel het beste verschil: die motor brengt je echt gemakkelijker waar je wilt zijn, en een trip van een kilometer of 10 is een ideale afstand. Constante snelheid en wind of geen wind, heel goed planbare reistijden. Dat brengt gelijk de vraag op hoever je weg, en vooral, hoe ver je weer terug kunt fietsen. Mijn piekdag kende in totaal 40 km en bij thuiskomst had ik nog een procent of 15 batterijlading over, terwijl ik zeker niet op maximaal geschakeld had. De betekent een actieradius van net over de 50 km en dat is echt te weinig en veel minder dan de opgegeven waarde van 90 tot 100 km. Voor serieus gebruik is het dus slim om een tweede laadapparaatje te hebben voor naast je bureau. Die lader is overigens van bescheiden omvang, dus hij kan zelfs eventueel in de rugzak meegenomen worden.

De Smart is gericht op de sportieve fietser wat voor de geoefende forens prima is, stevig zadel en heel direct sturend, ook door het relatief korte frame. Als je weinig op een fietszadel komt is het echt even wennen! Hij oogt futuristisch en de afwerking is uitstekend. Het is een fiets waarmee je direct overal reacties uitlokt: gaaf! De Smart weegt redelijk door, zo'n 29,5 kg incl. accu. Daarmee kom je niet altijd gemakkelijk uit de voeten in etagerekken. Ik testte de stalling bij de HU-FE op Padualaan 97 die btw opvallend leeg was, maar dat gaat niet bepaald soepel!


De kracht van de Smart zit 'm in z'n looks en in z'n accelleratievermogen op de korte afstand. Wat er wat mij betreft direct uit moet is de snelheidsbegrenzing, want ook na een week wennen leidt die soms tot schrikreacties als je een bruggetje afrijdt of iets dergelijks. In combinatie met het korte sturen vind ik het abrupte inkomen van de begrenzer zelfs gevaarlijk. Met een beetje zoeken op internet lijkt een hack overigens beschikbaar ;-) De drie versnellingen die de bike heeft is basic, wat mij betreft zou wat meer snelheid gepaard mogen gaan aan een wat grotere spreiding in verzet.

Eenmaal moest ik onderweg mijn smartphone bijladen, en dat kan prima vanuit de usb-bus onder de koplamp. Een houdertje zou dan natuurlijk wel handig zijn, want nu moet je de telefoon in de hand houden.

Eindoordeel: Voor het doel waarvoor de HU de smart aanschafte: reizen tussen de vestigingen en naar stagebedrijven: uitstekende keuze met een mooi imago. Voor het serieuze woonwerkverkeer over grote afstanden heb ik mijn twijfels. Voor wie wel eens op een Flyer met een 350 W motor heeft gefietst, weet dat dat beter kan, maar ja daarvan is de prijskaart ook anderhalf maal zo hoog!





Sunday 2 June 2013

Smart e-bike van @huduurzaamdoen aan de tand gevoeld, deel 1.

Sinds september vorig jaar beschikt de Hogeschool Utrecht in het kader van HUDuurzaamdoen onder andere over een aantal state-of-the-art e-bikes. Prachtige technologie, bedoeld om tussen de vestigingen heen en weer te reizen of stagebezoeken mee af te leggen. Alleen ... je ziet ze niet vaak op de weg, waarom eigenlijk niet? Tijd om er eens eentje wat uitvoeriger te testen met dank aan @svalenbreder.


Het zijn e-bikes, gebouwd door Smart / Mercedes Benz, modern ontwerp, drie versnellingen en voorzien van een open aandrijving: geen ketting, maar een onderhoudsarme carbon getande snaar. De broek blijft keurig schoon. Mijn exemplaar had nog zo weinig km op de teller dat de versnellingskabel nog even afgesteld moest worden om doorslaan van de trappers in de hoogste versnelling te vermijden. Fluitje van een cent, overigens. De electromotor, gemonteerd in het achterwiel is van BionX en heeft de aardigheid dat deze niet alleen als motor voor trapondersteuning werkt, maar tevens als generator waarmee remenergie of energie die uit afdalingssnelheid wordt opgewekt kan worden teruggeleverd aan de batterij.

Het zadel van de bike is voldoende hoog af te stellen, maar de stuurhoogte is gegeven, dus met lengtes boven de 1.85 m moet je wat zwaar op het stuur hangen. Er is voldoende stabiliteit voor losse handen, maar dat is natuurlijk niet de veiligste weg.... Verder ontbreekt een bagagevoorziening, dus een goede rugzak is een must als je wat mee wilt nemen. De eerste ervaring daarmee is overigens goed, geen natte rug tot dusverre.

Eerst nog maar even naar de techniek en het gebruiksgemak. De bediening van de e-bike gebeurt overzichtelijk vanaf een G2-console met verlicht lcd-display die in het midden van het stuur geklikt wordt. Plus en minknoppen maken het eenvoudig te schakelen tussen 4 ondersteuningsniveau's een neutrale stand en 4 opwekkingsniveau's voor de generator. Opwekkingsniveau 4 lijkt overigens alleen aan te bevelen bij héél steile afdalingen. Bij inschakelen van de e-bike gaat standaard de led-verlichting aan, maar door de aan/uit schakelaar op de G2 ongeveer 5 sec ingedrukt te houden, schakelt het licht uit, zodat je de batterij wat meer spaart.

De motor is rustig, geeft een licht tikkend geluid en zorgt vooral voor een acceleratie die uit de kunst is. Met een hoge ondersteuning de straffe tegenwind of een kanaalbrug trotseren gaat ronduit aangenaam. E-bikes zijn op grond van wettelijke eisen begrensd: de trapondersteuning valt weg bij 25 km/h. Bij de Smart e-bike betekent het dat je als vlotte fietser gemakkelijk tegen die grens zit en daarop reageert de bike niet soepel. Tussen 24 en 25 km/h merk je dat je rolweerstand abrupt toeneemt, iets waar je absoluut aan moet wennen. Het comfort van de bike zou ermee gediend zijn als deze snelheidsbegrenzer uitgezet kan worden.

De komende dagen maar eens zien wat de accu presteert, en hey, ik heb een usb-aansluiting ontdekt. Je kunt onderweg een beetje stroom in je smartphone leiden :-).